Carrer Malats 27 08030 Barcelona
Tel: 933426810
Web: sicap.cat
Mail: sicap@sicap.cat
José María Montero en ATRILÀNDIA: El nou parc temàtic penitenciari on els càrrecs de comandament es regalen a sindicalistes, la legalitat es relativitza i el silenci i tapar els escàndols i la corrupció, es premia.
Ens trobem davant d’un escàndol de dimensions desconegudes i que demostra novament la extensió de la corrupció a les nostres presons. Si algú encara no entenia el silenci de les forces sindicals, envers els innumerables escàndols a les presons i els nombrosos incompliments dels acords (mesures de seguretat, jubilació anticipada i resta de fraus) pot tenir ara més informació del perquè les coses passen i perquè ni administració ni alguns sindicats representatius volen que SICAP FEPOL existeixi.
Força atenció al que explicarem, aquest presumptes delictes s’han comès sense cap dissimulo ni ocultació, es senten tant impunes que no s’amaguen de res, qualsevol de vosaltres pot comprovar que el que denunciem és cert:
El Pacte Ignorat: Quan l'Acord es Converteix en Paper Mullat
El vigent Acord de condicions laborals per als funcionaris de presons de Catalunya estableix expressament que qualsevol provisió provisional de llocs de treball en l'àmbit penitenciari s'ha de realitzar amb personal que pugui desenvolupar de manera efectiva el lloc, prohibint expressament la provisió provisional amb personal en situació d'alliberament sindical.
Així, l'acord sindical vigent estableix en la seva pròrroga de l'acord per als anys 2012-2013 que:
"Provisions provisionals. Qualsevol provisió provisional de llocs de treball a l'àmbit penitenciari es realitzarà amb personal que pugui desenvolupar de manera efectiva el lloc del qual és necessària la urgent cobertura. No podrà, per tant, durant la vigència de l'acord, fer-se efectiva la provisió provisional amb personal en situació d'alliberament sindical, de baixa per incapacitat temporal, llicència o qualsevol altra situació que impedeixi el desenvolupament real i efectiu del lloc de treball.
En cas que la situació que impedeix desenvolupar el lloc de treball sigui una incapacitat temporal per accident de treball o malaltia professional, permisos de maternitat i paternitat, la provisió es farà efectiva quan finalitzi aquesta incapacitat i comportarà el cessament de la persona que en aquell moment estigui ocupant el lloc de manera provisional."
"Tenen la consideració d'alliberat sindical, en els termes establerts en la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el personal que ha disposat d'hores sindicals a temps parcial, d'alliberament a temps total per acumulació d’hores sindicals o d'alliberament a temps total per concessió de llicència sindical institucional."
https://governobert.gencat.cat/ca/portal-de-la-transparencia/publicitat-activa/servidors-publics/representacio-sindical/
I que en l'acord sindical 2024-2027, en el seu article 3, afirma: "...Es respectaran els acords o pactes subscrits en aquest àmbit sobre les matèries no regulades en aquest document."
Per tant, la seva aplicació és plenament vigent, ja que no s'ha produït cap modificació en aquest punt concret. És evident que l'acord garanteix que, en un mateix lloc de treball, si cal ocupar-lo provisionalment o substituir-lo per una incapacitat laboral, absència, permís, jubilació, etc., ho sigui de manera efectiva, i que no sigui ocupat per un alliberat sindical que si bé cobrarà el sou, no el desenvoluparà efectivament, i és més, haurà de ser al seu torn substituït per un altre funcionari que sí pugui exercir efectivament el lloc de comandament.
Si no fos així, un lloc de cap de serveis o de CUSV que estigui en situació de vacant o precisi una substitució urgent, podria portar a situacions com que es pagués a un funcionari per fer una tasca sense desenvolupar-la efectivament, insistim en el concepte:
Un alliberat sindical ho és tant amb 8 hores de crèdit, com quan està alliberat totalment, tots tenen legalment aquesta consideració, el fet es que des de 2012-2013 no poden optar a places provisionals, tampoc si estàs de Baixa mèdica, etc. I els primers anys de l’acord, així es va fer....
Però la norma que es va acordar, doncs no es compleix, un nombrós grup de sindicalistes han estat i continuen nomenats com a comandaments provisionals CUSV, Cap de serveis, i a l’hora tenen crèdit sindical horari.
Òbviament per respecte als Companys no farem públic cap nom de sindicalista, la responsabilitat es de l’administració que ha de comprovar que els aspirants reuneixin totes les condicions previstes per poder ocupar la plaça.
Malgrat tot, no podem compartir l’actuació d’aquests delegats i demanem als responsables dels sindicats signants de l’acord, una reflexió profunda sobre aquests comportament poc ètics i que assumeixin responsabilitats per la corrupció. A SICAP FEPOL defensem el sindicalisme com una eina necessària i imprescindible, però a l’hora, ens exigim a nosaltres i a les demés forces sindicals comportaments ètics; si volem que la plantilla ens respecti i ens recolzi, hem de buscar que les nostres accions les presideixi el respecte a la legalitat i una posició ètica innegociable, no podem actuar com a Montero nosaltres, nosaltres no son com ell.
Hem presentat denuncia a la oficina anti frau i subsidiària a Fiscalia, per la presumpta comissió de diversos delictes i infraccions administratives:
a) Infracció de l'article 1 del Text refós dels textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública, que estableix els principis de legalitat, objectivitat, economia, eficàcia i eficiència en la funció pública.
b) Vulneració de l'article 9 de la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en relació amb la transparència en l’organització institucional i l’estructura administrativa. La jurisprudència ha establert la necessitat de respectar els procediments de provisió de llocs de treball, tot emfasitzant l’obligació de l’Administració de convocar concursos específics per a la seva cobertura de manera regular i transparent.
c) Comissió d’un delicte de prevaricació administrativa previst a l’article 404 del Codi Penal, que castiga l’autoritat o funcionari públic que, sabent la seva injustícia, dicti una resolució arbitrària en un assumpte administratiu.
En el present cas, el director general, sent plenament coneixedor de la normativa vigent i de l’acord sindical que prohibeix expressament el nomenament de personal en situació d’alliberament sindical per ocupar llocs de comandament intermedi, ha procedit de manera sistemàtica a proposar aquests nomenaments, dictant resolucions manifestament contràries a dret.
d) Comissió d’un delicte de malversació de fons públics, tipificat a l’article 432 del Codi Penal, que estableix que:
L’autoritat o funcionari públic que, amb ànim de lucre, s’apropiï o consenti que un tercer s’apropiï del patrimoni públic que tingui al seu càrrec per raó de les seves funcions, serà castigat amb penes de presó i inhabilitació.
S’imposaran penes més greus quan:
- Es causi un perjudici o entorpiment greu al servei públic.
- El valor del perjudici causat excedeixi els 50.000 euros.
En el present cas, el director general i altres investigats podrien estar incorrent en aquest delicte per:
- Ús indegut de recursos públics: En nomenar alliberats sindicals en llocs de comandament intermedi, s’estan destinant fons públics (salaris i complements) a persones que no poden exercir efectivament el lloc. Parlem de nombrosos casos, amb sous superiors als 50.000 euros anuals durant mesos i anys, per la qual cosa el perjudici per a la Hisenda pública és clarament important. Calculem les irregularitats econòmiques en centenars de milers d’euros, si no milions, ja que en alguns casos aquestes situacions s’han prolongat durant diversos anys.
- Perjudici al servei públic: Aquests nomenaments irregulars provoquen un greu entorpiment al servei penitenciari, ja que els llocs de comandament intermedi queden sense cobertura efectiva en estar ocupats per persones en situació d’alliberament sindical, fet que genera disfuncions greus en el funcionament ordinari. Els funcionaris que no van ser nomenats perquè aquests sindicalistes passaven pel davant seu per la cara, tenen dret a una indemnització econòmica i ocupar el lloc de treball dels qual van ser privats, també pel temps que no se’ls ha valorat a concursos de selecció, etc.
- Consentiment d’apropiació per part de tercers: En permetre que els alliberats sindicals percebin complements i retribucions per llocs que no poden exercir de manera efectiva, s’està consentint una apropiació indeguda de fons públics.
A més, segons l’article 432 bis del Codi Penal:
«L’autoritat o funcionari públic que, sense ànim d’apropiar-se’n, destini a usos privats el patrimoni públic que tingui al seu càrrec per raó de les seves funcions o amb ocasió d’aquestes, incorre en la pena de presó de sis mesos a tres anys i suspensió de l’ocupació o càrrec públic d’un a quatre anys.»
A la nostra opinió, és evident que:
- S’estan destinant recursos públics a retribuir llocs que no s’estan exercint de manera efectiva, totalment o parcialment. El concepte de nomenament per urgència requereix que la persona nomenada estigui en condicions de desenvolupar les funcions per a les quals és contractada. A tall d’exemple, al portal ATRI, on es convoquen aquestes places provisionals per assignar llocs vacants amb encàrrec de funcions, s’informa a tots els interessats del següent:
"...Atesa la necessitat urgent i inajornable de cobrir el lloc ofert, només es tindran en compte les candidatures que declarin que disposen de la capacitat funcional, física i psíquica necessària per desenvolupar les funcions del lloc de treball."
- Un funcionari de baixa mèdica, per exemple, no pot optar a aquestes places.
- Existeix un perjudici econòmic per a l’Administració en pagar complements per funcions no realitzades.
- Es causa un greu perjudici al servei públic penitenciari.
Aquesta és la "Nova Gestió" de la Secretaria de Mesures Penals, Reinserció i Atenció a la Víctima: ¿Eficiència o Comèdia?
Des de SICAP FEPOL, ens veiem en la imperiosa (i per què no dir-ho, irònica) obligació de fer públic un assumpte que, tot i ser greu, gairebé podria passar per una tragicomèdia de la gestió pública.
Aquests nomenaments, i d'altres que encara estem investigant, impliquen que un lloc de comandament clau, que hauria de ser ocupat de manera efectiva per algú que realment hi treballi, és assignat a una persona que no exercirà les funcions, la qual cosa obliga a contractar un altre funcionari per suplir aquesta absència "legal". Una cadena de "substitucions de substitucions" que, si bé genera una factura considerable, no sembla preocupar gens ni mica. Podríem dir que estan "inventant" el concepte de "treball en xarxa" a la catalana: una xarxa que atrapa diners públics sense generar servei.
Estem parlant de centenars de milers, si no milions, d'euros de perjudici a la hisenda pública al llarg de mesos i anys. Una xifra que, en el context de "contenció de la despesa pressupostària" que va justificar l'Acord (i la seva pròrroga), resulta particularment sagnant.
Però el dany no és només econòmic.
Aquesta actuació sistemàtica, amb ple coneixement de l'acord vigent, suggereix una actuació deliberada i conscient per part dels responsables.
La Nostra Petició: Transparència i Responsabilitat
Des de SICAP FEPOL, sol·licitem a l'Oficina Antifrau que investigui a fons la possible existència d'un intercanvi de favors entre els sindicats afavorits i l'administració en relació amb aquests nomenaments.
Volem que es determini la possible responsabilitat del Director General de Serveis Penitenciaris, José María Montero Gómez, i d'altres alts càrrecs implicats.
Hem adreçat escrit al conseller Espadaler, denunciant aquestes irregularitats i demanant-li novament la destitució immediata de José Maria Montero, aquest individu no pot romandre ni un dia més com a responsable de les presons catalanes, no només va ser responsable polític de l’assassinat de la Nuria amb la seva actuació, sinó que ha instaurat un sistema de nomenaments irregulars de sindicalistes com a comandaments, que òbviament ens fa sospitar legítimament que ho era presumptament a canvi de compensacions per totes dues parts. I mentrestant, la plantilla, aguantant agressions dia si dia també.
- UGT, CC.OO, CATAC, INTERSINDICAL demanen la Jubilació anticipada? Concursos de mèrits anuals?
- Carregar-se el sistema ATRI?
- Si no els necessiten. A qui li preocupen aquests incompliments, quan tens una plaça de cap de serveis o CUSV PER LA CARA?
Exigim que s'adoptin les mesures necessàries per garantir el compliment de la legalitat en la provisió de llocs de treball, el cessament dels irregulars i per evitar que el servei penitenciari esdevingui un "teatre de l'absurd" on els impostos dels ciutadans es destinin a retribuir funcions que no es realitzen.
Portem molts pocs dies de funcionament, a SICAP FEPOL, des del primer dia hem rebut atacs i insidies, sabem que ningú ens vol, que hi ha molt interès en mantenir l’estatus quo, continuar pactant els conflictes i mantenir una posició de dissidència controlada. Ja hem rebut propostes perquè entrem al joc. Però, no hem nascut per fer el mateix que fan els altres, volem canvis profunds, cessaments dels corruptes i aire nou a la secretaria.
Si estàs d’acord amb el que fem, si t’agrada que denunciem als corruptes i que no fem corporativisme sindical, tapant aquestes irregularitats, recolza el nostre projecte, afilia’t a SICAP FEPOL per fer més forta la nostra organització i que podem continuar amb les nostres investigacions, que requereixen de molta feina i recursos.
No podem oblidar-nos dels companys de Marea Blava que han col·laborat a la nostra investigació, els agraïm la seva ajuda, per la memòria de Núria.
SICAP FEPOL
PROTEGIM A QUI PROTEGEIX