ESCRITS 
PLATAFORMA DE COMANDAMENTS SERVEIS PENITENCIARIS NIVELL 22 
Nova plataforma especialitzada en comandaments penitenciaris nivell 22                  
 


Carrer Malats 27 08030 Barcelona
Tel: 933426810
Web: sicap.cat
Mail: sicap@sicap.cat



Els comandaments de serveis penitenciaris, afiliats a SICAP FEPOL, atesa la manca de voluntat per part de l’administració i dels sindicats signants de l’acord sindical vigent, de solucionar la nostra problemàtica, ens constituïm com a plataforma  reivindicativa dins SICAP FEPOL, per treballar conjuntament per trobar solucions per la nostra situació i millorar el servei penitenciari. Aquest document recull breument les nostres propostes.


Responsables de SICAP FEPOL han mantingut contactes i intercanviat documentació, amb dirigents de la ACSIP, associació que aplega a molts comandaments de presons i porta mesos lluitant per una solució al problema, coincidim en termes generals amb les seves propostes, amb òbviament matisos i propostes pròpies. Mantenim oberta aquesta línia de col·laboració amb ACSIP en un futur, per mirar de treballar plegats en l’objectiu de dignificar la nostra situació.



DIFERÈNCIA RETRIBUTIVA, UN GREUGE QUE CREIX CADA DIA.

Els últims  anys, la diferència salarial entre un Cap de Serveis (CS) i un Cap d'Unitat o (CUSV) s'ha reduït en gairebé 7.000 euros anuals, equiparant en la pràctica les seves retribucions. No afirmarem que el fet que molts dels negociadors dels sindicats signants fossin Caps d’Unitat, o que alguns assessors de l’Administració també ho fossin, hagi influït en la pràctica eliminació de la diferència salarial entre els comandaments de nivell 22 i els CUSV de nivell 19. Ens mantindrem en la hipòtesi amable que tot plegat ha estat una mera coincidència, absolutament casual i sense cap pes en el redactat de l’acord. Ara bé, no podem descartar que l’absència total de representants del nivell 22 en aquelles taules de negociació sí que hi hagi tingut alguna influència... ni que sigui per omissió.


Resulta del tot incomprensible —i difícil de justificar des d’un punt de vista organitzatiu— que un Cap de Serveis (CS) o un CRIMO, que assumeix la direcció efectiva del centre durant el 66% de l’horari de dilluns a divendres i el 100% dels caps de setmana i festius, percebi una retribució pràcticament equivalent, o fins i tot inferior, a la d’un responsable d’una sola unitat funcional.


De la mateixa manera, sorprèn que els Caps d’Oficina hagin estat ignorats sistemàticament en matèria de reconeixement econòmic, tot i la complexitat i transcendència de les seves funcions. Per posar un exemple il·lustratiu: un Cap d’Oficina de Gestió Penitenciària pot arribar a percebre menys retribució que un funcionari base adscrit a àrea mixta.



TREBALL NOCTURN: CAPS DE SERVEIS I CRIMOS

Els únics comandaments que treballen per la nit son els Caps de serveis i els CRIMOs. Això encara fa més gran el greuge.


La Retribució Superior de les Hores de Treball Nocturn: Fonaments Tècnics i Jurídics

La retribució de les hores de treball nocturn a un preu superior al de les hores diürnes és una qüestió que té tant una base tècnica com una sòlida justificació jurídica. Aquesta diferenciació respon a la necessitat de compensar els efectes negatius que la feina nocturna té sobre la salut del treballador, la seva vida personal i social, i el major esforç que implica realitzar tasques en horaris atípics.


Fonaments Tècnics

Des d'una perspectiva tècnica, la necessitat de compensar el treball nocturn es basa en els següents arguments:
 
  • Alteració del Ritme Circadià: L'ésser humà està dissenyat biològicament per a l'activitat diürna i el descans nocturn. El treball nocturn pertorba el ritme circadià natural, que regula funcions corporals essencials com el son, la temperatura corporal, la producció hormonal i el metabolisme. Aquesta alteració pot provocar una sèrie de problemes de salut a curt i llarg termini.
  • Impacte en la Salut: Nombrosos estudis científics han demostrat una correlació entre el treball nocturn continuat i un augment del risc de patir trastorns del son (insomni, somnolència diürna), problemes cardiovasculars, trastorns gastrointestinals, fatiga crònica, i fins i tot un major risc de certs tipus de càncer. L'exposició a la llum artificial durant la nit pot suprimir la producció de melatonina, una hormona clau per al son i amb propietats antioxidants.
  • Disminució del Rendiment i Augment del Risc d'Accidents: La fatiga acumulada a causa del treball nocturn pot reduir la capacitat de concentració, el temps de reacció i la destresa manual, augmentant la probabilitat d'errors i accidents laborals. Les hores nocturnes són sovint les de major sinistralitat en determinats sectors. A més, a presons, molts treballadors viuen molt lluny dels centres de treball, això obliga a fer llargs desplaçaments en cotxe sense dormir, ja que no hi ha combinacions de transport públic a la immensa majoria de centres.
  • Impacte Psicosocial: El treball nocturn pot dificultar la conciliació de la vida laboral i familiar, ja que el treballador ha de descansar mentre la majoria de la societat està activa. Això pot generar aïllament social, estrès, ansietat i depressió.
 
 
Referències Jurídiques orientatives

La legislació laboral espanyola, i en particular el dret català en la seva aplicació, recull la necessitat de compensar econòmicament el treball nocturn, basant-se en els principis de protecció de la salut del treballador i de justícia retributiva. Les principals referències jurídiques són:
  • Estatut dels Treballadors (Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre):
    • Article 36. Treball nocturn, treball a torns i ritme de treball: Aquest article defineix el treballador nocturn i el treball nocturn. En el seu punt 2, estableix clarament que la retribució del treball nocturn tindrà una retribució específica, llevat que el salari s'hagi establert atenent al fet que el treball sigui nocturn per la seva pròpia naturalesa o s'hagi acordat la compensació d'aquest treball per descansos. La no retribució addicional per treball nocturn, llevat d'aquestes excepcions, seria contrària a la llei.
    • Principis de Dret Laboral: La normativa laboral es fonamenta en el principi de protecció de la part feble de la relació laboral, que és el treballador. La major retribució del treball nocturn s'emmarca en aquest principi, buscant mitigar els efectes perjudicials d'aquesta modalitat de jornada.
 
  • Convenis Col·lectius:
    • Els convenis col·lectius sectorials o d'empresa, en virtut de la negociació col·lectiva (article 37 de la Constitució Espanyola i articles 82 i següents de l'Estatut dels Treballadors), solen concretar i millorar les condicions de retribució del treball nocturn. Aquests convenis estableixen els percentatges d'increment sobre el salari base per hora diürna, o la quantitat fixa per hora nocturna, en funció del sector i les seves particularitats. La clàusula de nocturnitat és una de les més habituals en els convenis col·lectius.
 
  • Jurisprudència del Tribunal Suprem i altres Tribunals:
    • La jurisprudència consolidada del Tribunal Suprem ha reiterat la naturalesa de la compensació per nocturnitat com un concepte salarial de caràcter funcional, que remunera la penositat o especial dedicació que implica realitzar la feina en horari nocturn. Sentències del Tribunal Suprem, han clarificat la seva naturalesa retributiva i la seva obligatorietat, sempre que no es donin les excepcions de l'article 36 de l'Estatut dels Treballadors.
 
 
 
Pautes Generals i Exemples de Sectors a Catalunya
  • Percentatge sobre el Salari Base: La majoria de convenis estableixen el plus de nocturnitat com un percentatge addicional sobre el salari base de l'hora ordinària. Aquest percentatge sol oscil·lar entre el 25% i el 30%.
 
  • Quantitat Fixa per Hora Nocturna: Alguns convenis poden establir una quantitat fixa per cada hora nocturna treballada, independentment del salari base. Aquesta quantitat sol ser una mica superior a la de l'hora diürna.
 
  • Compensació en Temps de Descans: En alguns casos, i sempre que el conveni ho permeti, la compensació per nocturnitat es pot fer mitjançant temps de descans equivalent en lloc d'una retribució econòmica. No obstant això, aquesta opció ha de venir expressament recollida i acordada.
 

 
Exemples Concrets per Sectors a Catalunya (orientatius):

És important subratllar que aquests són només exemples.
 
  • Comerç (Supermercats i Autoserveis d'Alimentació de Catalunya):
    • Exemples de conveni en aquest sector estableixen un 25% de recàrrec sobre l'hora nocturna (entre les 22:00 i les 6:00 hores).
 
  • Hostaleria i Turisme a Catalunya:
    • En aquest sector, el plus de nocturnitat sol situar-se entre el 25% i el 30% del salari base per hora nocturna.
    • Alguns convenis, com el de la Hostaleria de Lleida, estableixen una quantitat fixa mensual en funció del nivell salarial, que remunera la nocturnitat realitzada.
 
  • Sanitat (Centres Privats i SISCAT):
    • Molts convenis de la sanitat a Catalunya, incloent-hi els centres privats i el Sistema Sanitari Integral d'Utilització Pública de Catalunya (SISCAT), fixen el plus de nocturnitat en un 25% o 30% del salari base mensual, que s'abona proporcionalment a les hores nocturnes realitzades (generalment, de 22:00 a 6:00 hores).
    • En alguns casos, si el treballador nocturn realitza més de la meitat de la seva jornada en horari nocturn, pot percebre el plus de nocturnitat per la totalitat de les hores treballades en el seu torn.
 
 
En conclusió, la compensació econòmica del treball nocturn no respon a cap criteri arbitrari, sinó que es fonamenta en raons mèdiques, socials i jurídiques àmpliament reconegudes. Aquesta retribució addicional pretén equilibrar l’esforç extra, el desgast físic i emocional, les afectacions sobre la salut i la vida familiar, així com els riscos inherents a una jornada que es desenvolupa en horaris especialment exigents.



La normativa vigent, tant estatal com europea, així com la jurisprudència consolidada, avalen aquest dret i estableixen l’obligació d’una compensació específica. En aquest context, esdevé del tot necessari i justificat revisar i millorar la retribució dels llocs de treball que impliquen servei nocturn, com és el cas dels Caps de Serveis i CRIMOs.



PROMOCIÓ I CARRERA PROFESSIONAL, A2 D’URGENCIA

Demanem la classificació immediata al grup A2 dels comandaments intermedis de nivell 22 —Caps de Serveis, CRIMO, CUE i Caps d’Oficina— que comptin amb destinació definitiva superior a un any. Aquesta reclassificació és perfectament viable jurídicament i s’ajusta als principis de promoció professional i adequació retributiva a les responsabilitats exercides.
En aquest sentit, proposem l’obertura d’un procés específic que permeti l’accés automàtic al grup A2 a aquells professionals que acreditin la titulació requerida. No estem parlant d’una reforma constitucional ni estatutària, sinó d’una mesura perfectament assumible, que ja ha estat implementada en altres col·lectius funcionals del propi sector públic català, com ara en l’acord recent que afecta l’escala intermèdia dels Mossos d’Esquadra.
L’acord sindical vigent a mossos d’esquadra de setembre de 2023 estableix:


Passi del grup C1 al B de l’escala intermèdia
S’acorda instar el Govern a desenvolupar en el termini màxim de dos anys la previsió de l’EBEP en relació al grup B del personal funcionari, amb la finalitat que quedin incorporades en aquest grup les categories de sergent/a i sotsinspector/a, amb independència de la seva situació administrativa. A tal efecte, es crearà un grup de treball en el termini màxim de 6 mesos comptadors des de la signatura d’aquest Acord, que analitzi i proposi les condicions d’accés al nou grup B i les possibles homologacions formatives i d’experiència professional.


En conseqüència, la proposta que planteja SICAP-FEPOL no suposa cap mesura extraordinària ni fora del marc legal vigent. Es tracta d’una reivindicació legítima, tècnicament fonamentada i plenament compatible amb l’ordenament jurídic actual. Només cal, per part de l’Administració, la voluntat política necessària per fer-la realitat.


Concursos i mobilitat: Cal eliminar el sistema ATRI i reduir-lo a la mínima expressió, i cobrir totes les places mitjançant concursos, utilitzant la llista de l'últim procés de selecció de comandaments. Si aquesta s'esgota, s'ha d'implementar un sistema transparent similar al de les antigues travesses, eliminant la gestió opaca i corrupta dels nomenaments dels últims anys.


El sistema actual d’ATRI ha possibilitat que funcionaris de llocs base (GSI,GAMV), fossin nomenats en places de Caps de serveis o CUE per davant de comandaments de nivell 22 amb destinació definitiva, s’han fet entrevistes a les que es puntuaven amb 9 punts al candidat del DA i amb un punt al candidat mal vist per la DG, aquestes irregularitats (al DA d’això li diuen que son errades) han estat al ordre del dia, aquests últims anys de manera constant.


Recordem que per poder col·locar als seus col·legues, convocaven les places  i només entrevistaven als que tenien experiència prèvia, per això nomenaven si calia per motius d’urgència al candidat de la direcció, uns dies abans i així el seu candidat ja tenia experiència prèvia, si, molt “cutre” i caspós el mètode, però és el que feien.
També els comandaments definitius de nivell 22 han d’estar exempts d’examinar-se com ara, una i altre vegada, tant en places provisionals com definitives, sempre que volen canviar de centre de treball. Aquest sistema s’ha de canviar immediatament.


FALTA DE MESURES DE PROTECCIÓ PER ALS COMANDAMENTS DE MÉS DE 55 ANYS

Els comandaments intermedis de nivell 22 no tenen cap tipus de protecció en relació amb els riscos inherents a la seva feina. A més, es veuen perjudicats per haver d'afrontar directament les situacions més perilloses als centres penitenciaris, com ara baralles, incendis, motins o segrestos. Aquesta exposició al perill sense mesures de protecció adequades suposa una doble penalització.


Per compensar aquesta desprotecció i reconèixer la perillositat del lloc, proposem:
  • Un complement econòmic addicional dins l’específic per a aquests comandaments.
  • La creació de noves places de segona activitat específiques, sense treball nocturn, per als comandaments de nivell 22 que superin els 55 anys. Aquesta mesura permetria aprofitar els seus amplis coneixements, l'experiència i el "saber fer" (know-how), sense exposar-los a situacions de risc extrem.
 
 
Aprofundiment de la proposta: mesures de suport per a comandaments amb experiència

Per aprofitar al màxim l'experiència dels comandaments nivell 22 més veterans, proposem les següents mesures:
 
  • Creació de noves places de segona activitat: Els Caps de Servei, CUE i CRIMO, amb la seva àmplia experiència, podrien ocupar aquestes places durant els seus últims anys de servei actiu. D'aquesta manera, el sistema penitenciari es beneficiaria del seu coneixement i de la seva trajectòria professional.
  • Creació de noves places de formadors: Demanem que es destinin places específiques per a la formació, reservades per als comandaments de nivell 22. Aquests professionals podrien formar tant els nous funcionaris com els que ja treballen al sistema. Qui millor per instruir-los que els seus propis comandaments, que coneixen de primera mà la realitat diària de les presons?
  • És imprescindible que el sistema d'ascensos i assignació de llocs de treball es basi en el mèrit, la capacitat i l'experiència, i no en criteris personals. ja està bé, que totes les opcions per sortir del pati, hagin de passar per ser amic de José María  Montero o de Pedro Domínguez.

 
IMPACTE ECONÒMIC DEL PAS DE C1 A A2 del NIVELLS 22

La mesura que a SICAP FEPOL proposem, incentivaria la promoció a  llocs de nivell 22, ja que, a més de l'increment econòmic del complement específic (en parlem més endavant d’aquest tema), es garantiria el pas al grup A2 en un termini de temps relativament curt. En un primer pas, el tècnic especialista C1 concursaria i accediria a places de nivell 22 (CS, CUE;CO,CRIMO) i posteriorment accediria mitjançant concurs especial al A2 en el mateix lloc de treball, pensem en un període d’un any mínim com a  comandament definitiu per passar al A2. Pensem que ni tan sols és estètic que un cap de serveis del C1, hagi de donar ordres a funcionaris A2 i A1. No te sentit. A Funció Pública mai ho han entès.
I AIXÒ COM ES PAGA?


Qualsevol proposta o mesura de millora sense dotació pressupostaria no és seriosa,  a SICAP FEPOL, som conscients de que l’aspecte econòmic no ha estat decisiu, per que no s’hagi passat als comandaments d ’interior i oficines del C1 al A2.


L'acord del 2006, preveia un augment net de 150 places que mai s'ha materialitzat. Aquesta manca de personal s'ha agreujat amb les nombroses jubilacions dels darrers vint anys.
Malgrat la situació, els recursos econòmics s'han prioritzat en altres àmbits. Una part important s'ha destinat a projectes ideològics i a pagar salaris a personal que, tot i cobrar del pressupost de presons, no realitza feines directament relacionades amb els centres penitenciaris. Aquestes persones no trepitgen els patis de les presons.
Aquesta política de gestió, encetada per l'anterior equip directiu d’Amand Calderò  i mantinguda de manera rigorosa per l'actual, reflecteix una priorització dels recursos que no beneficia la primera línia del servei.
 

Manca de promoció professional per a comandaments amb experiència


Existeix una reticència a promoure els més de 300 comandaments amb una àmplia i actualitzada experiència en el funcionament diari de les presons. Molts d'aquests professionals estan altament qualificats per assumir càrrecs de major responsabilitat. Una política de promoció basada en el mèrit i l'experiència seria beneficiosa per al sistema i podria millorar significativament la qualitat del lideratge.
 

Criteris de nomenament dels equips directius


El procés de selecció per als equips directius sovint sembla basar-se en l'afinitat política i personal, més que en la preparació tècnica i el coneixement del sector. Això ha resultat en el nomenament de càrrecs directius sense una experiència prèvia suficient, la qual cosa requereix que els seus subordinats els formin en les tasques més bàsiques..
La realitat és que el problema és purament polític. Ni José María Montero ni Pedro Domínguez han volgut mai que 300 comandaments amb experiència real a les presons (i no al segle passat) puguin ascendir. La majoria d'aquests professionals estan molt més preparats que ells, i un ascens massiu podria fer que un polític honest els apartés del seu càrrec.
De fet, no és cap secret com Pedro Domínguez i altres dels seus col·legues van aprovar les seves oposicions.

Tothom voldria tenir les mateixes facilitats que van tenir ells per accedir als càrrecs, però un cop ell és dins, es nega a oferir el mateix sistema als seus subordinats. El que va ser bo per a ell i el seu cercle d'amics, ara no val per a la resta.



Quan sorgeixen problemes, s'amaguen i exigeixen als seus subordinats que els solucionin ràpidament, ja que la majoria d'ells no tenen ni idea de com fer-ho. Si la situació acaba malament, desvien la responsabilitat cap als seus subordinats, i la inspecció penitenciària els encobreix i desvia la responsabilitat cap baix.. Cal recordar el trist historial de la inspecció de serveis penitenciaris, amb persecucions al dissident i sancions basades en proves falses. La credibilitat dels processos d'inspecció es va veure qüestionada públicament, com en un cas on un instructor va presentar una declaració atribuïda a un intern georgià que no parlava castellà, però que estava escrita en un català normatiu i perfecte.


Per a SICAP FEPOL, en el nostre model, els gerents haurien d'haver estat abans caps d'oficina de recursos humans, d'administració, o de direcció, tenir experiència en definitiva. De la mateixa manera, els subdirectors d'interior haurien de tenir experiència en aquest àmbit. L'únic punt en què estem d'acord amb Montero, és que el personal de tractament hauria de promocionar-se dins del seu propi àmbit.


Montero, en canvi, prefereix envoltar-se de persones afins, encara que siguin incompetents. La poca importància que es dona a la formació jurídica i a la preparació tècnica en la selecció de càrrecs de responsabilitat és un reflex de la manca de professionalització del sistema. El problema principal no rau en la formació específica dels comandaments, sinó en el fet que els criteris de selecció prioritzen les afinitats personals per sobre de la capacitat i l'experiència necessàries.


Ja durant la seva etapa com a cap de la inspecció, va triar gent que en alguns casos tenia dificultats per redactar un escrit sense faltes d'ortografia o que fins i tot havien de demanar ajuda als seus subordinats per obrir un document d'Excel o PowerPoint. El nivell no ha millorat gaire, amb nomenaments com el de  Meritxell Navarro , que va treure de sortida programada a un intern amb protocol de fuga…


El problema no només és, que els comandaments no tinguin coneixements jurídics, sinó que els criteris de selecció prioritzin les afinitats personals per sobre de la capacitat i l'experiència, fins i tot en càrrecs de gran responsabilitat.


Òbviament,  la formació jurídica no va ser precisament el motiu pel qual Montero va arribar al seu càrrec.



QUIN COST ECONOMIC TINDRIA EL PAS DELS CAPS DE SERVEIS, CUE, CRIMOS I CAPS D’OFICINA NIVELL 22  DEFINITIUS DEL C1 A L’A2?

Pensem en un funcionari de presons de nou ingrés per oposició, pel torn lliure, en el grup A2 de serveis penitenciaris, que accediria  al lloc base de TMSI o TMO al 2025. Aquests llocs de treball son tan prescindibles i mancats de contingut funcional, que en molts centres directament no existeixen ni han existit mai. Per tant, no cal aprofundir gaire en justificar per què es tracta d’un lloc de treball estratègicament inútil ( que no s’ofenguin els TMSI o TMO que treballen actualment, als que ningú li canviarien les condicions laborals i que fan la seva feina amb professionalitat). Només un gestor dels diners públics tan incompetent com  Montero, pot mantenir a la RLT aquest lloc de treball i  a sobre crear  encara més llocs de treball nous.
  • El sou anual d’un TMSI és de 46.426,84 euros. Aquest es el increment pressupostari anual que representa un únic funcionari TMSI o TMO de nou ingrés.
 
  • La diferència salarial entre un CS, CUE, CRIMO, CO del C1 amb un de l’A2 és de 285,89 euros mensuals, equivalent a 4.002,46 euros anuals. Aquesta quantitat és l’únic increment pressupostari  anual que representa que un nivell 22 passes a ser A2. Encara que aprovi aquesta mateixa oposició, l’increment real és aquest.
 
  • Amb el sou d’un únic  TMSI, es podrien reconvertir 11,59 Caps de Serveis, CUE,CRIMO, CO,, etc., del C1 a l’A2.
 
  • Dels 24 nous funcionaris del A1 que aprovaran el procés en curs, 14 com a mínim ja estan en el sistema i molts d’ells, sinó tots, son comandaments, per tant l’increment pressupostaria real no serà de 24 places, serà de 10  com a molt, en el millor dels casos, ja que els comandaments romandran al mateix lloc de treball que ja ocupaven.
 
  • Si aprovessin en lloc de 14 comandaments, per exemple 14 GSI per promoció interna i passessin a places de TMSI el cost per l’administració seria de 649,975,76 euros més  per any, ja que les 14 places serien de nova creació i els 14 GSI vacants haurien de proveir-se. L’administració és conscient que els que aprovin per promoció interna seran tots comandaments intermedis, per la qual cosa s’estalviaran tots aquests diners.
 
  • Això implica més diners que es podrien destinar a la nostra promoció. ( si tinguessin voluntat, es clar).
 
  • Amb el sou anual de 30 places de TMSI, 347,7 comandaments intermedis podrien passar a l’A2. Amb el sou de 45 places de TMSI 520 comandaments intermedis podrien passar a ser A2.
 
  • Amb aquestes dues xifres (347 o 520),  tots els comandaments dels centres penitenciaris de Catalunya amb places definitives (Caps de Serveis, CRIMO, CUE, Caps d’oficines) amb destinació definitiva de més d’un any, podrien passar a l’A2, dignificant així la seva carrera professional i dotant-la de coherència. No fem pas de demagògia a  SICAP FEPOL.  Fem propostes serioses, tècnicament fonamentades, que milloren el servei públic i amb dotació pressupostaria factible.
 
  • Si l’administració tingués voluntat de dignificar els seus comandaments intermedis, en lloc d’haver convocat aquesta oposició ridícula de 24 places, apostaria per la nostra proposta.
 
  • Matisos: si algun dels comandaments definitius no tingués la titulació necessària,  que fem? També ho hem pensat; s’hauria de negociar  canvis legislatius per tenir una dispensa de grau extraordinària  o be  crear un complement personal transitori (CPT) per aquest casos.  
 
 
 
Proposta de regulació de la dispensa de grau per a comandaments intermedis

Context i justificació legal

Davant la proposta de reclassificació dels comandaments intermedis de nivell 22 del grup C1 al grup A2, és necessari preveure un mecanisme de transició que permeti incloure aquells professionals que, malgrat no disposar del títol de grau universitari, acrediten una trajectòria consolidada i una experiència funcional demostrada i rellevant en el lloc de treball.
Aquesta situació ja ha estat resolta anteriorment dins l’àmbit de la Generalitat de Catalunya mitjançant dispenses excepcionals de titulació, especialment en cossos especials, personal sanitari o tècnic, sempre que concorrin raons d’interès públic, funcionalitat i reconeixement de competències professionals.



Fonament normatiu

La proposta es fonamenta en l’article 76 de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP), que estableix els grups de classificació professional A1, A2, B, C1 i C2, i fixa com a requisit general el títol universitari corresponent per accedir als grups A1 i A2. No obstant això, la mateixa norma permet l’adaptació dels requisits d'accés mitjançant disposicions normatives pròpies de cada administració, en funció de les seves necessitats organitzatives i competencials.



Proposta concreta de mecanisme de dispensa
  1. Creació d’un règim transitori de promoció per experiència:
    • Destinat a funcionaris del grup C1 amb destinació definitiva com a comandaments de nivell 22 (CS, CRIMO, CUE, CO).
    • Amb una antiguitat mínima de 2 anys en el lloc i una valoració positiva de l’acompliment.
  2. Exempció temporal del requisit de grau:
    • Mitjançant acord normatiu específic (decret, ordre o resolució) per part del Departament de Justícia o de Funció Pública.
    • Aquesta exempció no obre via d’accés al grup A2 general, sinó que s’aplica exclusivament per raons d’estabilització i reconeixement de la funció directiva penitenciària.
 

 
Precedents i viabilitat administrativa

A la pròpia Administració de la Generalitat (mossos d’esquadra, etc) s’han articulat fórmules de reconeixement de l’experiència professional com a equivalent funcional a requisits acadèmics, especialment en promocions internes i en situacions singulars com l’estabilització de places o la provisió de llocs de caràcter especialitzat.



Aquesta via no vulnera el marc normatiu estatal ni autonòmic, i respon a criteris d’interès públic, eficàcia del servei i seguretat jurídica.
Proposta concreta de complement personal transitori (CPT) per als comandaments de nivell 22 sense titulació, en cas de no acceptar-se l’anterior.



Aquesta segona opció, és tècnicament més senzilla, només requereix de voluntat política, seria crear per aquest casos excepcionals, son pocs, un CPT de 285,89 mensuals, que igualés les retribucions dels C1 nivell 22  amb  les dels A2 nivell 22 fins la jubilació. No és òbviament el mateix, però es una opció possibilista a la nostra opinió.
  • A partir d’aquesta primera macro estabilització, via concurs-oposició, s’haurien de crear noves promocions periòdicament, per als futurs nomenaments definitius de comandaments intermedis, mitjançant concurs de mèrits.
  • Això fomentaria una major participació i interès  per la promoció, ja que, a més de l’increment econòmic al complement específic, existiria també aquesta passarel·la cap a l’A2.
  • Amb aquests números, creiem que hem demostrat suficientment, que és evident que els  responsables de que no siguin A2 els comandaments de nivell 22, son José María Montero Gómez i Pedro Domínguez Quinoya.
  •  La nostra proposta demostra de manera fefaent que la solució no és una qüestió de pressupost. De fet, si s'implementés, es generaria un estalvi econòmic significatiu.
 

 

“NO VOLEM CAP PRIVILEGI, NOMES DEMANEM UNA OPOSICIÓ AMB EL MATEIX NIVELL DE DIFICULTAT QUE LA QUE VA APROVAR PEDRO DOMINGUEZ O L’EX GERENT DEL CP MAS ENRIC”



AUGMENT IMMEDIAT DEL COMPLEMENT ESPECIFIC


No cal estendre en els motius pels quals s’ha de pujar el complement específic dels comandaments de nivell 22. Si es consolida la situació actual, al proper concurs de comandaments o a les provisions provisionals, més d’un i de dos, passarà  de CRIMO o Cap de serveis, a treballar de CUSV, cobrant el mateix o fins i tot més en el cas dels CRIMO, i amb infinitament menys responsabilitat i sense fer nits. Alguns ja ho han fet.



I QUE FAREM A SICAP FEPOL PER ACONSEGUIR-LO?
  • Priorització dels objectius i credibilitat. El nostre sindicat, de recent creació, té l'objectiu de diferenciar-se de les organitzacions ja existents, La recent eliminació de la diferència salarial entre els nivells 22 i 19 va ser el resultat de la voluntat dels sindicats signants.
  • En un moment de gran pressió, amb els responsables polítics atemorits i en un estat de pànic, van utilitzar la seva posició per acabar amb aquesta diferencia salarial. No obstant això, ara sembla que no volen parlar del tema. El seu objectiu actual no són els comandaments de nivell 22, i els rumors que asseguren que la situació s'arreglarà per si sola, ja no són creïbles. L’administració ja te la pau social garantida pels sindicats signants i no començarà a fer pujades salarials de manera voluntària.
  • Davant d'aquesta situació, és imprescindible que com a sindicat articulem una resposta sòlida i ens organitzem per aconseguir el que ens mereixem
  • Pressionarem amb totes les nostres forces per aconseguir el cessament de Montero. I quan diem totes les nostres forces, no és una frase buida, per nosaltres, ja s’ha acabat l’oasi penitenciari català, el model penitenciari català no és cap model d’èxit i admirat arreu del mon, això és pura propaganda. Es ben be un fracàs, on ens agredeixen i ens maten mentre alguns s’omplen les butxaques i la corrupció és endèmica.

 
I si tant d’èxit és, perquè ningú ens copia el model?


Algú coneix d’algun país que vulgui reproduir un model car i en el que maten als seus treballadors?
Pensem que només nous gestors, sense prejudicis ni inseguretats, poden donar solució a la problemàtica penitenciaria catalana.
  • Contactarem amb les forces parlamentaries i amb el conseller Espadaler per intentar fer de mica en mica, que surtin del marc mental instaurat per Amand Calderó i les seves vídues.
 
S’ha de fer pedagogia amb els polítics, el conseller Espadaler ens consta que te bona voluntat, però desconeix el mon penitenciari, els seus contactes són uns pocs “free tours” acompanyats de Montero i cia, d’aquests “free tours”, és d’on surten les seves manifestacions als mitjans de que hi ha “agressions d’una banda i d’un altre”, això no surt d’Espadaler; Montero, Domínguez i els GSD son els que informen al conseller del  que passa a les presons.


Els GSD saben on fer mal i pressionen per aconseguir els seus objectius, nosaltres també ens hem d’organitzar i defensar els drets tant dels treballadors, com de les víctimes dels delictes i dels interns que no tenen dependència d’aquest grups.
  • Mesures legals: estem preparant un recurs contenciós administratiu  per obligar a l’administració a corregir aquesta injustícia. Sabem que no serà fàcil, ni ràpid, ni barat, però cap batalla es guanya si no es lluita, serà un procés judicial  costós  i tècnicament complex, però a SICAP FEPOL, els diners de les quotes han de servir per poder mantenir uns bons serveis jurídics. Properament informarem d’aquesta acció jurídica.
  • Donar suport a les accions que en paral·lel està fent ACSIP i altres forces.
 
No volem posar-nos medalletes ni atacar als altres sindicats. Però això s’ha d’acabar, i SICAP PEFOL te molt clar qui son els responsables d’aquesta situació.
  • Al setembre convocarem una assemblea de comandaments nivell 22 a Barcelona, per aplegar forces i establir estratègies per aconseguir aquesta demanda.
  • Més altres mesures de pressió internes i externes, que no farem públiques de moment, ens les reservem per l’assemblea.

 
 
COMANDAMENTS INTERMEDIS NIVELL 22
SICAP FEPOL
PROTEGIM AL QUE PROTEGEIX




 
 
DATA:19 de Juliol de 2025
 
ARXIU - Consulta mensual
 
Política de Cookies