ESCRIT AL GRUP PARLAMENTARI PSC PROPOSTA PELS COMANDAMENTS NIVELL 22 
TRASLLADEM LES NOSTRES PROPOSTES AL GRUP PARLAMENTARI SOCIALISTA ATÈS LA MANCA DE VOLUNTAT DE LA CONSELLERIA DE JUSTICIA                     
 





Adreçat al  Grup Parlamentari Socialista al Parlament de Catalunya


Assumpte: Reconeixement, dignificació professional i reclassificació del personal de comandament dels Serveis Penitenciaris amb nivell 22.


Benvolguts/des  membres del Grup Parlamentari PSC.UNITS,

Dossier de Reivindicacions i Propostes de Millora per als Comandaments de Serveis Penitenciaris nivel 22 Caps de serveis, CRIMO, CUE,CAPS D’OFICINA.

Per mitjà d'aquest escrit, el nostre sindicat SICAP FEPOL i, en representació de la nostra plataforma de comandaments de serveis penitenciaris, es dirigeix a vostès per exposar la greu problemàtica que afecta el col·lectiu de comandaments intermedis (nivell 22), i sol·licitar el seu suport polític i institucional per a la implementació de mesures correctores urgents, necessàries per a la dignificació del servei públic penitenciari.

La nostra acció neix de la manca de voluntat per part de l'Administració i dels sindicats signants de l'acord vigent per abordar la nostra situació. Les nostres propostes busquen la millora del servei i la justícia retributiva i professional. Els responsables de la Conselleria de justícia es neguen a donar solució a un greu problema.

I. Principals Reivindicacions del Col·lectiu de Comandaments (Nivell 22)
Les demandes del col·lectiu es centren en tres eixos fonamentals: reequilibri salarial, reconeixement de la penositat i millora de la carrera professional.

1. Reclassificació Professional i Retributiva (El Greuge Salarial)
Existeix un greu i creixent desequilibri retributiu. En els darrers anys, la diferència salarial anual entre un Cap de Serveis (CS), un CRIMO (tots dos nivell 22, amb direcció efectiva del centre en horaris extensos) i un Cap d'Unitat (CUSV) (nivell 19) s'ha reduït en prop de 7.000 euros, equiparant les retribucions sense correspondència amb la responsabilitat i el nivell jeràrquic. Aquesta situació és organitzativament incomprensible.
Resulta del tot incomprensible —i difícil de justificar des d’un punt de vista organitzatiu— que un Cap de Serveis (CS) o un CRIMO, que assumeix la direcció efectiva del centre durant el 66% de l’horari de dilluns a divendres i el 100% dels caps de setmana i festius, percebi una retribució pràcticament equivalent, o fins i tot inferior, a la d’un responsable d’una sola unitat funcional.
De la mateixa manera, els Caps d'Oficina han estat sistemàticament ignorats en reconeixement econòmic, percebent en alguns casos menys retribució que un funcionari base de l'àrea mixta, malgrat la transcendència de les seves funcions.


2. Reconeixement del Treball Nocturn: Caps de Serveis i CRIMOs
Els únics comandaments que realitzen treball nocturn són els CS i els CRIMOs. Aquesta penositat no està adequadament compensada, incrementant el greuge comparatiu. El dret a una retribució superior per les hores de treball nocturn té una sòlida base tècnica (alteració del ritme circadià, impacte en la salut, risc d'accidents) i jurídica, d'acord amb l'Article 36 de l'Estatut dels Treballadors i la jurisprudència consolidada.
La retribució per nocturnitat en sectors anàlegs de Catalunya sol oscil·lar entre el 25% i el 30% de recàrrec sobre l'hora diürna, cosa que s'ha d'aplicar o compensar adequadament als comandaments que fan nit, per equilibrar l'esforç i el desgast físic i emocional.


3. Promoció i Carrera Professional: Pas a A2 d'Urgència
Reivindiquem la classificació immediata al grup A2 dels comandaments intermedis de nivell 22 (CS, CRIMO, CUE i Caps d’Oficina) amb destinació definitiva superior a un any i la titulació requerida. Aquesta mesura no és extraordinària i té precedents en altres cossos de la funció pública catalana, com l'acord recent a l'Escala Intermèdia dels Mossos d’Esquadra.
Proposem un procés específic que permeti l'accés automàtic a l'A2 a aquests professionals. A més, cal:

  • Eliminar l'actual sistema ATRI i cobrir les places per concurs, utilitzant la llista de l'últim procés de selecció de comandaments.

  • Eximir els comandaments de nivell 22 amb destinació definitiva de l'obligació d'examinar-se constantment per a canvis de centre.

     

4. Mesures de Protecció per a Comandaments de Més de 55 Anys
És imprescindible protegir els comandaments intermedis, que afronten directament les situacions de màxim risc. Proposem:

  • Un complement econòmic addicional dins de l'específic per reconèixer la perillositat.

  • La creació de noves places de Segona Activitat específiques, sense treball nocturn, per als comandaments de nivell 22 de més de 55 anys, aprofitant la seva experiència com a formadors o en altres tasques de suport i gestió.
     


II. Impacte Econòmic de la Reclassificació C1 a A2 (Nivell 22)
La nostra proposta de reclassificació dels comandaments intermedis amb destinació definitiva (CS, CUE, CRIMO, CO) del grup C1 a l'A2 és una mesura tècnicament fonamentada, jurídicament viable i, sobretot, pressupostàriament assumible.
El principal argument de l'Administració per no implementar aquesta promoció ha estat una suposada limitació pressupostària, que desmuntem amb les següents dades objectives:

Concepte de Càlcul

Cost/Increment Anual (€)

Sou Anual d'un Tècnic de Medi Serveis d'Interior (TMSI - A2 nou ingrés)

46.426,84 €

Diferència Salarial Anual (CS/CRIMO C1 vs. CS/CRIMO A2)

4.002,46 €


Aquests números posen de manifest que la negativa a la promoció és una qüestió de voluntat política, no de capacitat econòmica:

  1. Equivalent de Places (A2): Amb el sou d'un únic funcionari TMSI de nou ingrés, l'Administració podria cobrir la diferència salarial anual per a la reconversió de 11,59 Comandaments C1 a A2.

  2. Abast Total de la Mesura: Es calcula que la reclassificació de tots els comandaments (CS, CRIMO, CUE, CO) amb destinació definitiva de més d'un any requeriria un cost equivalent al sou anual de només 30 a 45 places de TMSI.


En lloc d'apostar per una oposició com l’actual de 24 places de nou ingrés (A2), l'Administració podria destinar un fons equivalent a menys de 50 noves places de TMSI per a la promoció de tots els comandaments veterans de nivell 22, dignificant així la seva carrera professional i fomentant l'atracció de talent a les posicions de comandament.
Mecanisme per a Comandaments Sense Titulació
Per als pocs casos de comandaments definitius sense la titulació universitària, proposem dues solucions viables:


 

  1. Dispensa de Grau Extraordinària: Crear un règim transitori de promoció per experiència, amb exempció temporal del requisit de grau per motius d'estabilització i interès públic, basat en una antiguitat mínima de 2 anys en el lloc de nivell 22.

  2. Complement Personal Transitori (CPT): Crear un CPT de 285,89 mensuals per igualar les retribucions dels C1 nivell 22 amb els A2 nivell 22 fins a la jubilació. Aquesta és l'opció tècnicament més senzilla i amb poc cost econòmic.
     

La nostra proposta no és demagògica; genera un estalvi econòmic en evitar la creació de places innecessàries i, alhora, dignifica un col·lectiu essencial.


III. Petició de Suport al Grup Parlamentari Socialista


La manca de voluntat política de l'actual direcció penitenciària s'oposa a qualsevol millora que generi un lideratge professional i experimentat. Per això, sol·licitem al seu Grup Parlamentari:

  1. Impulsar les accions polítiques necessàries per a la implementació de la reclassificació de C1 a A2 per als comandaments de nivell 22 amb destinació definitiva i la titulació requerida.

  2. Instar el Govern de la Generalitat a negociar i aplicar les mesures compensatòries del treball nocturn per als Caps de Serveis i CRIMOs.

  3. Promoure la creació de places de Segona Activitat per als comandaments de més de 55 anys, per tal d'aprofitar el seu know-how sense exposar-los a riscos extrems.

  4. Revisar els criteris de provisió de llocs de comandament per garantir que es basin en el mèrit, la capacitat i l'experiència, eliminant l'opacitat.


La dignificació dels comandaments intermedis és imprescindible per garantir un sistema penitenciari eficaç, segur i professional. Instem el seu grup a liderar aquesta transformació i quedem a la seva disposició per concertar una reunió i exposar aquestes propostes amb detall i ampliar-les.
Atentament,

Atentament,
Miguel Pueyo

Secretari general SICAP FEPOL



 

 
DATA:13 de Octubre de 2025
 
ARXIU - Consulta mensual
 
Política de Cookies